En vanlig dag på jobbet

december 14, 2017

De viktiga medarbetarna är ett återkommande tema på Städax. Denna gång ska ni få en glimt av deras vardag och konkreta arbetsuppgifter. Hur ser en typisk arbetsdag ut för en fönsterputsare på en av Sydsveriges största fönsterputsfirmor?

Ute på fältetVeckoresor eller en-dags-jobb på hemmaplan

En oktobermorgon på kontoret i Helsingborg är medarbetaren Caspar, känd från föregående artikel, på väg till Väla Centrum för att putsa fönster i trappuppgångar. Det är ett uppdrag som kräver en person och tar ett par timmar, därför tillåts man vara flexibel. “Man har sin veckokvot av putsning som man ska uppnå och hur man löser det bestämmer man själv,” berättar Caspar.

Andra uppdrag är mer tids- och resurskrävande. En arbetsdag då hela gänget, fyra personer, åker iväg tillsammans startar på kontoret vid 6.30. De sätter sig i bilen och kör till dagens eller veckans destination. Under tiden passar de på att planera och koordinera arbetet så att alla vet vad de ska göra när de är på plats, innan de delar upp sig två och två och sätter igång.

En av de städer de besöker frekvent är Jönköping, där de bor på lägenhetshotell ett par dagar för att slutföra jobben. Det är ett socialt yrke ur många aspekter och man kommer de andra medarbetarna väldigt nära – vilket “nästan bara är positivt,” som de konstaterar skrattandes.

En bra putsare ser skillnad på olika fönster

Vad ska man tänka på när man putsar fönster professionellt då? Först och främst ska man alltid ha attityden att “inga fönster är för svåra att putsa.” Vidare är något som kännetecknar en bra fönsterputsare att man identifierar fönstrets karaktär fort och därmed vet hur det ska öppnas och hanteras. Därefter lämnar man ett glänsande resultat med fönsterbågen fri från vattenrester, potentiella rinningar och fläckar.

Det är också viktigt att man anpassar sig efter nya tekniker och ny utrustning. Innovationer som förbättrar och förenklar arbetet kommer ständigt och det är det som gör yrket så varierande. Renvattensystemet Eco-Cleaning som har tillämpats sedan ett par år tillbaka och det nya nervkittlande reparbetet (kortfattat: hänga i sele och kasta sig ut för takkanten) är två exempel på detta. Som medarbetare får man hänga med i dessa spännande utvecklingar och möjligheter att lära sig nya saker.

Det är värt att lägga lite extra tid – det får du igen

En annan del av vardagen som fönsterputsare, och minst lika viktig som utförandet av jobbet, är kundbemötandet. Det är lätt att man går in i sitt jobb och glömmer kunden, men attityden och kommunikationen måste vara serviceminded från första sekund. Eftersom firman åtar sig att även putsa insidan av fönstren kommer de väldigt nära kunden och ambitionen är att det ska vara ett nöje att träffa Städax personal.

Det är genom det särskilda fokuset på serviceinriktning som Städax har nischat sig. Deras värdegrund tar avstamp i attityden att kvalitet är A och O. “Det är värt att lägga lite extra tid ute hos kunden – det får du igen,” understryker medarbetarna.

Den personliga service som medarbetarna erbjuder har visat sig vara väl värt den extra ansträngningen. Många av de kunder de har idag hänger kvar sedan förnyelsen 2009 – och företaget växer så det knakar.