Aktuellt


Testa vår fönsterputsning för endast 150kr

oktober 1, 2018

Banner

Ja tack!

Jag vill prova på fönsterputsning och får samtidigt en kostnadsfri offert på vad ett fönsterputsabonnemang hos Städax skulle kosta.

Hur hittade du oss?
TVRadioGoogleFacebookPå rekommendationÄr redan kundAnnat



Villkor: Putsen kan ej tid- eller datumbokas, utan utförs så snart vi kan. Just nu har vi 4-8 veckors väntetid. Erbjudandet gäller utvändig puts av max 20 fönster på markplan (ej lägenheter). Gäller endast en gång per hushåll. Priset avser efter RUT-avdrag. Erbjudandet gäller ej befintliga kunder som fått putsat det senaste året eller kunder som redan fått offert. Efter utfört arbete lämnar vi kostnadsfri offert på fönsterputsabonnemang hos Städax. Efter utfört arbete lämnas en lapp i brevlådan att vi varit och putsat.

Läs mer

Medarbetarna om Städax

december 14, 2017

Medarbetarna är Städax viktigaste resurs och nyckeln till framgången. Med bravur efterlever de de slagkraftiga ledord som ägarna Joel och Sebastian har förankrat hos dem: “vi är kvalitet”, “inga fönster är för svåra att putsa”, “när inte bara utsidan räknas.”

Städax är uppdelat i regionerna norra, södra och västra. Alla tre arbetslag består av kompetenta medarbetare med lång erfarenhet inom branschen. Utöver fönsterputs har Städax en viktig specialavdelning som inte ska glömmas bort – ett par medarbetare som sysslar med övriga tjänster som flyttstädning, mattvätt och golvvård. Men av de totalt 30 anställda utgör de 24 fönsterputsarna den största gruppen.

 

Trivs för bra för att starta eget

Caspar Brentegani är en av Städax fantastiska fönsterputsare. Caspar har 17 års erfarenhet av branschen och har varit på Städax i två år.

I början var de höga höjderna en utmaning, men nu har han hållit på så länge att han inte ägnar dem en tanke uppe i skyliften. Nu är det tuffaste med jobbet istället att han får vara hemifrån en del, menar Caspar som har familj i Helsingborg. “Oftast åker man iväg med sitt team och slutför jobbet på ett par dagar,” förklarar han.

Men det är också det som gör att han trivs så bra med sitt jobb. Det är omväxlande, socialt och ger mycket utrymme för att ha roligt med kollegorna. Dessutom innebär jobbet mycket frihet och eget ansvar. Caspar kan inte se sig själv göra någonting annat: “visst har jag funderat på att starta eget, men jag trivs för bra här.”

 

 

En konst att putsa fönster snyggt och effektivt

Som medarbetare på Städax värderas det högt att vara social, arbetsvillig och lojal mot gruppen. Caspar poängterar att det inte är ett jobb som passar alla. Att putsa fönster kan verka lätt, men alla har inte den rätta knycken. Det är en konst att putsa fönster snyggt och effektivt samtidigt som man levererar ett bra kundbemötande.

Lyckligtvis är Joel och Sebastian peppande chefer som gör jobbet enklare för sina medarbetare. “De är särskilt duktiga på problemlösning och konflikthantering,” tycker Caspar och hans kollegor. Det är viktigt att det understryks att alla ska ta sitt ansvar och tänka på gruppens bästa, för det är trots allt ett lagarbete.

Ljus framtid för företaget

Vad gör Städax till de bästa fönsterputsarna då? Bland annat har de den signifikativa fördelen att de är inriktade både på offentlig och privat sektor. Företaget breddar sig inom nya marknader och hänger med i innovativa tekniker som gör putsningen snabbare, säkrare och bättre. Därför ser medarbetarna lika ljust på företagets framtid som cheferna.

Framför allt är det den långa erfarenheten och lojaliteten hos medarbetarna som utmärker Städax. Den ständiga ruljangs på personalen som man kan bevittna hos många konkurrenter finns inte. “De som börjar här stannar eftersom de trivs så pass bra,” konstaterar Caspar.

Läs mer

Kontoret stängt för utbildning 10/11

Fredag den 10 november har vår växel stängt på grund av utbildning.
Vi ber er ha överseende med detta, och hälsar er välkomna åter på måndag den 13 november då vi öppnar växeln kl 08.00 som vanligt.

Ni är varmt välkomna att höra av er till oss via mail, så svarar vi så snart vi kan.

Läs mer

En vanlig dag på jobbet

De viktiga medarbetarna är ett återkommande tema på Städax. Denna gång ska ni få en glimt av deras vardag och konkreta arbetsuppgifter. Hur ser en typisk arbetsdag ut för en fönsterputsare på en av Sydsveriges största fönsterputsfirmor?

Ute på fältetVeckoresor eller en-dags-jobb på hemmaplan

En oktobermorgon på kontoret i Helsingborg är medarbetaren Caspar, känd från föregående artikel, på väg till Väla Centrum för att putsa fönster i trappuppgångar. Det är ett uppdrag som kräver en person och tar ett par timmar, därför tillåts man vara flexibel. “Man har sin veckokvot av putsning som man ska uppnå och hur man löser det bestämmer man själv,” berättar Caspar.

Andra uppdrag är mer tids- och resurskrävande. En arbetsdag då hela gänget, fyra personer, åker iväg tillsammans startar på kontoret vid 6.30. De sätter sig i bilen och kör till dagens eller veckans destination. Under tiden passar de på att planera och koordinera arbetet så att alla vet vad de ska göra när de är på plats, innan de delar upp sig två och två och sätter igång.

En av de städer de besöker frekvent är Jönköping, där de bor på lägenhetshotell ett par dagar för att slutföra jobben. Det är ett socialt yrke ur många aspekter och man kommer de andra medarbetarna väldigt nära – vilket “nästan bara är positivt,” som de konstaterar skrattandes.

En bra putsare ser skillnad på olika fönster

Vad ska man tänka på när man putsar fönster professionellt då? Först och främst ska man alltid ha attityden att “inga fönster är för svåra att putsa.” Vidare är något som kännetecknar en bra fönsterputsare att man identifierar fönstrets karaktär fort och därmed vet hur det ska öppnas och hanteras. Därefter lämnar man ett glänsande resultat med fönsterbågen fri från vattenrester, potentiella rinningar och fläckar.

Det är också viktigt att man anpassar sig efter nya tekniker och ny utrustning. Innovationer som förbättrar och förenklar arbetet kommer ständigt och det är det som gör yrket så varierande. Renvattensystemet Eco-Cleaning som har tillämpats sedan ett par år tillbaka och det nya nervkittlande reparbetet (kortfattat: hänga i sele och kasta sig ut för takkanten) är två exempel på detta. Som medarbetare får man hänga med i dessa spännande utvecklingar och möjligheter att lära sig nya saker.

Det är värt att lägga lite extra tid – det får du igen

En annan del av vardagen som fönsterputsare, och minst lika viktig som utförandet av jobbet, är kundbemötandet. Det är lätt att man går in i sitt jobb och glömmer kunden, men attityden och kommunikationen måste vara serviceminded från första sekund. Eftersom firman åtar sig att även putsa insidan av fönstren kommer de väldigt nära kunden och ambitionen är att det ska vara ett nöje att träffa Städax personal.

Det är genom det särskilda fokuset på serviceinriktning som Städax har nischat sig. Deras värdegrund tar avstamp i attityden att kvalitet är A och O. “Det är värt att lägga lite extra tid ute hos kunden – det får du igen,” understryker medarbetarna.

Den personliga service som medarbetarna erbjuder har visat sig vara väl värt den extra ansträngningen. Många av de kunder de har idag hänger kvar sedan förnyelsen 2009 – och företaget växer så det knakar.

Läs mer